Parool: "Zuidas krijgt volgend jaar 500 deelfietsen"

Artikel verschenen op Parool.nl. 04-11-2016. (Link)
Geschreven door Bart van Zoelen.

Op de Zuidas komen volgend jaar vijfhonderd deelfietsen. Behalve op het Mahlerplein bij Station Zuid komen de fietsen ook bij de RAI, het Gelderlandplein en de VU te staan. Op deze vier plekken staat de deelfiets, de Hello Bike, al vanaf begin 2017 voor het grijpen. Exploitant The Bikevertising Company start dan met 125 fietsen, om daarna snel door te groeien naar 250 halverwege 2017 en 500 fietsen tegen het einde van het jaar.

Zuidasbelangenvereniging Hello Zuidas, die het initiatief nam voor de deelfietsen, heeft goede hoop dat meer uitgiftepunten volgen. Zo lopen er gesprekken over een locatie bij de rechtbank, in de omgeving van het Olympisch Stadion, het Amsterdamse Bos en het hoofdkantoor van AkzoNobel ter hoogte van de Beethovenstraat.

Met app reserveren

Een groot voordeel van de fietsen van Hello Bike is dat die op alle uitgiftepunten teruggebracht kunnen worden. De gebruiker hoeft dus niet terug naar de plek waar hij vertrokken is. De fiets gaat 1 euro per uur kosten en 4 euro per dag. Wie de fiets mee naar huis neemt om er de volgende morgen mee naar het werk te rijden, betaalt 6 euro.

“Werknemers willen ze ook gebruiken voor zakenafspraken”

De fietsen zijn met een app te reserveren en worden dan via bluetooth door de smartphone van het slot gehaald. Daardoor is ook geen dure infrastructuur op straat nodig die de fietsen vrijgeeft, zoals bij de Vélib in Parijs. Dat maakt Hello Bike het innovatiefste deelfietsensysteem ter wereld, volgens Hello Zuidas.

Hello Zuidas hoopt door de deelfiets autoverkeer uit de spits te halen. De komende jaren staan veel wegwerkzaamheden op stapel. Maar de fietsen zijn niet alleen bedoeld voor het laatste stukje van en naar het werk, vanaf een parkeerplaats of ov-knooppunt. Uit een enquête onder werknemers aan de Zuidas is gebleken dat zij de fietsen ook willen gebruiken voor zakelijke afspraken en uitstapjes tijdens hun lunchpauzes.

The Bikevertising Company heeft stilletjes al de ambitie om de deelfietsen naar andere delen van Amsterdam uit te breiden, als ze op de Zuidas hun bestaansrecht bewezen hebben. De deelfietsen kunnen ook in andere drukke delen van de stad een oplossing zijn voor het tekort aan fietsenstallingen.

Beveiligd tegen dieven

Het jonge bedrijf is niet bang dat de fietsen gestolen worden. Ze zijn beveiligd met gps en een alarm. Ook hebben ze expres een felrood kleurtje en een onderscheidend frame gekregen, zodat ze - net als de ov-fiets - bijna onverkoopbaar zijn voor fietsendieven.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Parool.nl, op 04-11-2016. (Link)

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer