Wat​ ​zijn​ ​dé​ ​marketing​ ​trends​ ​voor​ ​2018?

Het marketing landschap is constant in beweging. Door nieuwe technieken, inzichten en wetgevingen blijven marketeers hun strategie altijd aanpassen en optimaliseren. Om de competitie voor te blijven is een goede voorbereiding belangrijk. Lees dus snel wat dé marketing trends voor 2018 zijn!

1. Interactie in plaats van informatie zenden

Twitteren met de NS of kletsen op Facebook met Heineken? Daar kijkt tegenwoordig niemand meer van op. Waar vroeger een postadres volstond, willen klanten nu direct contact met het bedrijf waar ze producten of diensten van afnemen.

Gebruikers zijn altijd online en verwachten dit ook van bedrijven. Organisaties investeren daarom flinke budgetten in verschillende vormen van social media en communicatie.

De afgelopen jaren was de trend om als bedrijf aanwezig te zijn op social media en de interactie aan te gaan met de doelgroep. In 2018 zal deze trend zich voortzetten en verder uitbreiden. We zullen bijvoorbeeld meer bedrijven op diensten als WhatsApp en Snapchat tegenkomen. Ook verwachten we dat live-video een grotere rol zal gaan spelen in de interactie tussen bedrijven en consumenten.

2. Machine learning en chatbots

Vanaf 2017 maakt Facebook het mogelijk om chatbots te installeren op zakelijke Facebookpagina’s. Hiermee kan een bedrijf een geautomatiseerd gesprek te voeren met een bezoeker. Veelgestelde vragen kunnen hiermee beantwoord worden, en kunnen tot conversie leiden, zonder dat er een fysieke werknemer tijd aan hoeft te besteden.

Deze trend zien we ook terug op websites. Door middel van zelflerende chatbots kunnen problemen of onduidelijkheden snel opgelost worden, terwijl bezoekers door de website navigeren. Dit werkt conversieverhogend en zorgt voor een lagere bounce rate. In 2018 wordt verwacht dat het gebruik van machine learning zal verdubbelen voor bedrijven.

Wat zijn dé marketing trends voor 2018_.jpg

3. Personalisatie en location-based marketing

Volgens berekeningen van mediaspecialist John Faasse zien we gemiddeld 1546 reclameboodschappen per dag. Hoe val je als bedrijf nog op tussen al deze reclame?

Een antwoord is personalisatie. Consumenten willen zich bijzonder voelen en niet als één van de velen. Ze willen persoonlijk aangesproken worden en op maat gemaakte content ontvangen, waar alleen zij in geïnteresseerd zijn.

Ook op het gebied van location based marketing zijn er meer personalisatie-mogelijkheden. We zien dit bijvoorbeeld nu al in de vorm van het scannen van een QR code op een abri. Het koppelen van online data aan specifieke offline locaties kan zich nog veel verder ontwikkelen en een grote marketingtrend worden in 2018.

Ook bij bikevertising hebben we onze pijlen gericht op LocationLocation-based marketing. Onze billboard bikes rijden de hele stad door en zien gemiddeld zes locaties per dag. We verzamelen data voor iedere fiets, waardoor het systeem met elke rit slimmer wordt. Zo kunnen we ons systeem continu optimaliseren om zo min mogelijk reclame waste te genereren.

4. Meer DOOH in 2018

Digital Out Of Home zien we steeds vaker traditionele Out Of Home vervangen. Op zich niets nieuws, de NS maakt hier bijvoorbeeld al jaren gebruik van door de informatie te tonen op schermen. Maar we zien deze ontwikkeling nu ook in het straatbeeld en in winkels.

Een logische trend gezien de gemakkelijke aanpassing van content, de mogelijkheid van bewegende beelden en de lage energiekosten door het gebruik van LED. In 2018 verwachten we dat deze trend zich nog verder zal uitbreiden.

Wat zijn dé marketing trends voor 2018_2.jpg

5. Alternatieve OOH ontwikkelingen

Digital Out Of Home is een waardevolle toevoeging aan traditionele Out Of Home reclame. Bij Bikevertising doen we deze toevoeging niet door een digitaal element toe te voegen, maar door mobiliteit toe te voegen!

Ook interesse in het inzetten van billboard bikes? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer