Waarom Nederlanders gezamenlijk 22,5 miljoen fietsen bezitten

De Nederlander fietst graag. Door weer en wind, naar het werk of de kroeg, de fiets komt bij vrijwel elke gelegenheid van pas. Naast dat het voor iedereen een goedkope en gezonde manier is om zich te verplaatsen, wordt de fiets tegenwoordig ook voor andere doeleinden gebruikt. Er vindt namelijk steeds meer innovatie plaats in de fietsbranche. In deze blog lees je meer over deze ontwikkelingen en de fietsgekte in ons land.

Fietsen in cijfers

Volgens de laatste schattingen zijn er in Nederland maar liefst 22,5 miljoen fietsen te vinden. Daarmee bezit elke Nederlander gemiddeld 1,3 fiets. Met name in Utrecht en Noord-Holland wordt veel gefietst. Zo fietsen inwoners daar zo’n 3,4 kilometer per dag. Limburgers en Flevolanders fietsen het minst, hier ligt het daggemiddelde op 2,2 kilometer.

Nederlanders pakken de fiets het vaakst voor recreatief gebruik. Denk hierbij aan fietsritjes om op bezoek te gaan bij vrienden of naar een horecagelegenheid. Op de tweede plek staat de fietsrit naar het werk, gevolgd door boodschappen doen, onderwijs en winkelen.

Geen enkel ander land op de wereld heeft deze cijfers. Nederland is een echt fietsland. Ter vergelijking: in België bezitten ze gemiddeld 0,5 fiets per persoon en slechts 13% van de Amerikanen gebruikt de fiets met enige regelmaat. In het buitenland kijken ze dan ook vol verbazing naar onze fanatieke fietscultuur!

Fietsenrek.jpg

Waarom fietsen zo populair is in Nederland

Maar waarom fietsen wij eigenlijk zo veel in Nederland? Dit heeft meerdere redenen! Naast dat ons land erg vlak en compact is, zijn onze steden gebouwd voor fietsers en niet voor auto’s. Het fietsen wordt hierdoor vanuit de overheid gestimuleerd. Dit is in een land als Amerika anders, waar met name wegen voor auto’s worden gemaakt.

Fietsen is een deel van onze cultuur. Van jongs af aan groeien we op met de fiets. Veel kinderen gaan met de fiets naar school en leggen een fietsexamen af. Tieners zijn zelfs de groep die de meeste fietskilometers per jaar maakt: jongeren tussen de 12 en 19 jaar fietsen meer dan 2000 kilometer per jaar!

Het fietsen wordt dan ook als iets positiefs gezien, zelfs door mensen die zelf niet fietsen. Het is een gezonde manier om je te verplaatsen en helpt je aan de nodige beweging op een dag. Het bijzondere van fietsen is dat je beweegt in de buitenlucht, wat uiteindelijk meer effect heeft voor je gezondheid dan binnen bewegen in de sportschool.

Fiets-vrouw.jpg

Innovatie in fietsland

Op dit moment vindt er veel innovatie plaats in ons fietsland. Zo zijn er steeds meer initiatieven te vinden die nieuwe producten en toepassingen op het gebied van fietsen onder de aandacht brengen.

Er is tegenwoordig zelfs een Fiets Innovatie Award die de ontwikkelingen in de fietsbranche stimuleert. Onder de winnaars van dit jaar was bijvoorbeeld een connected fietsstuur te vinden. Dit stuur is gekoppeld aan de navigatie van de smartphone van de gebruiker. Door middel van een lichtje communiceert het stuur welke richting de gebruiker op moet. Zo hoeft de fietser niet met één oog op de weg en één oog op zijn smartphone te fietsen.

De winnaar van deze innovatie awards van dit jaar was een luchtloze massieve binnenband. Nooit meer pompen of banden plakken, omdat deze band niet lek kan gaan. De band moet ongeveer 10.000 km mee gaan. Daar zou een scholier zijn hele middelbare schooltijd mee kunnen doen!

Ook Bikevertising is vernieuwend op het gebied van fietsen. Wij voorzien merken van bewegende marketing op billboard bikes. Door buitenreclame op de fietsen te plaatsen, maken we op deze manier goed gebruik van de veel-fietsende Nederlander. Zo gaat de reclame door de hele stad en valt de unieke vorm van marketing direct op.

Bikevertising heeft voor deze combinatie van fietsen en adverteren gekozen vanwege de algemene positieve associatie van het publiek en de dynamische vorm van marketing die het met zich meebrengt. Ook beweegt een fiets mee met de dynamiek van het leven, waardoor de reclamevlakken altijd op de juiste plek op het juiste moment aanwezig kunnen zijn!

Bikevertising-billboardbike.jpg

Reclame op de fiets

Het is duidelijk dat Nederland een echt fietsland is. Fietsen is duurzaam, goedkoop en gezond! Wij verwachten dan ook dat de komende jaren steeds meer innovaties zullen plaatsvinden in de fietsbranche.

Bij Bikevertising zijn we in ieder geval overtuigd van de kracht van fietsen en zien we het als de ultieme offline marketing tool voor Nederland! Ben je ook geïnteresseerd geraakt in ‘bewegende marketing’ of heb je een vraag voor ons? Neem dan gerust contact met ons op!

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer