Spraakmakende OOH reclame: 6 creatieve cases

Om bij de doelgroep top of mind te blijven proberen marketeers de doelgroep op verschillende manieren te bereiken. Naast online marketing, radio- en tv-campagnes, wil je in je crossmediale campagne wellicht ook out of home inzetten. Om de aandacht in de publieke ruimte op te eisen, zal de campagne nét een tikje creatiever moeten zijn dan die van de concurrentie. We gaan dieper in op de mogelijkheden van crossmediale campagnes in dit blog.

Een spraakmakende campagne werkt vooral goed in combatie met viral marketing. Door de actie te filmen kunnen achteraf nog veel meer mensen bereikt worden. Inspiratie nodig? In deze blogpost zetten we 6 creatieve OOH cases naast elkaar.

1. Rennen voor Reebok’s ZPump 2.0

In Stockholm wist sneaker merk Reebok hun doelgroep op een bijzondere manier te bereiken. Om het nieuwste model hardloopschoenen te promoten plaatste het merk midden in het centrum een advertentie met een snelheidsmeter. De opstelling daagde voorbijgangers uit om harder dan 17 kilometer per uur te rennen. Als beloning kreeg iedereen die deze snelheid wist te halen een gratis paar sneakers.

Deze campagne van Reebok was een enorm succes. Ten eerste omdat de advertentie voor uitdagende interactie zorgde door voorbijgangers uit te dagen en direct te belonen. Daarnaast wist het merk precies het segment aan te spreken waar ze naar op zoek was, namelijk hardlopers. Dit zorgde samen voor een opvallende en succesvolle OOH reclame.

2. Mannenliefde van Suit Supply

Suit Supply staat bekend om zijn controversiële campagnes. Ze zijn niet bang voor wat naakt in hun postercampagnes. Begin 2018 wist het bedrijf opnieuw een gevoelige snaar te raken bij het grote publiek. Door twee zoenende mannen af te beelden op abri’s door het hele land ontlokken ze een landelijke discussie.

Suitsupply-spraakmakende-out-of-home.jpg

Helaas wist niet iedereen deze campagne te waarderen. Zo werden er door het hele land vele abri’s vernield. Dit leverde wel bijzonder veel gratis PR op voor het bedrijf en er werd zelf in de landelijke politiek aandacht aan besteed.

3. Veiligsheidsglas van 3M

Een andere creatieve uiting die goed gebruik maakte van interactie met voorbijgangers was een bushok-advertentie van 3M in Canada. 3M is een bedrijf dat onder andere veiligheidsglas produceert. Zij besloten hun product te promoten in een gewaagde en creatieve guerilla-campagne. Het bedrijf had één zijde van een bushokje laten vullen met een stapel bankbiljetten. Degene die het glas wist te breken, mocht het geld houden.

3M-creatieve-OOH.jpg

Uiteraard bestond het bushokje uit het veiligheidsglas van 3M, maar dat hield mensen niet tegen een poging te wagen om het glas te breken. Naast dat deze campagne lokaal veel buzz genereerde, ging de campagne ook nog eens viral op social media.

4. Creatieve singing van Clare Oliver Melanoma Fund

Bij creatieve OOH campagnes kunnen naast interactie met het publiek ook van andere zaken functioneel gebruik worden gemaakt. Bijvoorbeeld van het weer. De campagne die het Clare Oliver Melanoma Fund in Australië hiermee heeft gecreëerd, is hier een goed voorbeeld van.

In de strijd tegen melanoom (een vorm van huidkanker) riep de organisatie mensen op om de zon te weren. Ter promotie van haar campagne plaatste de organisatie spandoeken met gaten op het strand waarvan de schaduw “Take a break from the sun” las.

creatieve-signing.jpg

Met een campagne als deze bereik je je doelgroep op het moment dat het relevant is voor hen. In dit geval bereik je je doelgroep alleen als de zon schijnt. Dit laat zien dat een opvallende OOH campagne niet duur hoeft te zijn om een impact te maken.

5. Gratis bier van Carlsberg

Een bekende manier om mensen buiten de deur met je product in contact te brengen, is door een postercampagne uit te rollen. In London plaatste het biermerk Carlberg een enorm billboard op straat met daarop de tekst “Probably the best poster in the world”. In het midden van het billboard was een kleine tap en beker-dispenser bevestigd, zodat mensen zelf een gratis biertje konden tappen.

Uiteraard waren er weinig Engelsen die daar nee tegen zeiden wat een enorme rij voor het billboard veroorzaakte. Carlsberg wist zo een bekende out of home uiting te veranderen in iets vernieuwends en creatiefs. En dat allemaal zonder ook maar één keer hun merknaam te noemen.

Bij Bikevertising hebben we ons model gebaseerd op een soortgelijk gedachtegoed. Wij pakken de welbekende billboards en combineren deze met de fiets, het favoriete vervoersmiddel van vele Nederlanders. Met onze billboard bikes geven wij deze klassieke vorm van out of home een vernieuwende twist.

6. TNT’s “Push to add drama”

Eén van de meest creatieve en spraakmakende out of home reclames die wij tegen zijn gekomen, is de stunt van tv kanaal TNT. In het Belgische stadje Aarschot werd een knop geplaatst met de tekst “Push to add drama” erboven. Die belofte werd vervolgens waargemaakt op spectaculaire wijze.

Een out of home stunt als deze wordt in eerste instantie ingezet om in de openbare ruimte aandacht te genereren. Online krijgt het verhaal vervolgens nog een staartje. Zo stond het filmpje van deze actie binnen 24 uur na plaatsing al op 10 miljoen views, zegt de maker in een interview met Marketing Online. Op het moment van schrijven, drie jaar later, is dat aantal uitgegroeid tot 55 miljoen.

Spraakmakende OOH in Nederland

Met deze zes cases hebben je enkele creatieve voorbeelden uit de wereld van out of home reclame laten zien. Bij Bikevertising gaan we ook net een stapje verder door onze reclameborden mobiel te maken. De mobiele reclamevlakken van Bikevertising verplaatsen zich door de hele stad en worden zo elke dag door duizenden mensen gezien.

Bikevertising-OOH.jpg

Deze unieke vorm van out of home hebben wij tevens meetbaar weten te maken met ons speciaal ontwikkelde bereikmodel. Heb je interesse in deze unieke vorm van out of home om toe te voegen aan jouw marketing mix? Neem dan contact met ons voor de mogelijkheden!

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer