Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bikevertising Company live gegaan, ook wel bekend als Student-Bike. Aanvankelijk begonnen we met 200 fietsen, maar al vrij snel zijn we doorgegroeid naar 1000, verspreid over Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Onder meer Bacardi, Holland Casino, Eneco, RTL, Lipton, Nivea, Albert Heijn en Zalando hebben geadverteerd op onze fietsen. Veel van hen zijn teruggekomen of gaan weer bij ons adverteren. Voor één fiets betalen zij tussen de 15 en 25 euro per week.’

Waarom is X.Bike zo interessant voor adverteerders? ‘Onze vloot kun je zien als een dynamisch model van rondrijdende billboards die je per week kunt inkopen. Wij kunnen zien waar onze fietsen komen, wanneer ze het meest gebruikt worden en hoeveel kilometer ze per dag afleggen. Op basis van die data kunnen adverteerders eigen pakketten samenstellen. Zo had JBL onlangs een actie bij Mediamarkt en tegelijkertijd hadden ze bij ons een vloot fietsen ingekocht. Wij instrueren onze bikers en vragen hun de fietsen – waar mogelijk – rondom Mediamarkt te parkeren.’ Staan die mensen gewoon bij hen op de payroll?

Benieuwd of er al een beetje centen worden verdiend en wat Atiya in de nabije toekomst hoopt te bereiken? Lees dan hier het hele interview.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer