Out of home in het straatbeeld

Wanneer je op de fiets, met de auto, scooter of met het openbaar vervoer door de straten van de stad gaat, kom je langs verschillende abri’s, posters en mogelijk ook billboards. De ene kleurrijke reclame na de andere komt voorbij en beïnvloedt bewust en onbewust jouw voorkeur voor het merk. Out of Home reclame lijkt een perfecte manier om consumenten aan te spreken en beïnvloeden. Deze vorm van OOH heeft alleen één probleem: gewenning. Benieuwd wat wel werkt? Lees dan verder!

Statische OOH

OOH vlakken die je op straat ziet zoals abri’s en posters zijn statische reclame. Dit houdt in dat de reclame op één plek wordt vertoond en zich niet verplaatst. Wanneer jij elke dag dezelfde route naar werk neemt, kom je dus telkens langs dezelfde reclame uitingen. ‘Goed nieuws’ zal je misschien denken. Dan ziet de consument de reclame extra vaak en wordt deze nog sterker beinvloedt.

Uit onderzoek blijkt echter dat dit niet het geval is. Doordat mensen elke keer langs dezelfde reclame uitingen komen, zien ze deze op een gegeven moment niet meer. Ze raken gewend aan het straatbeeld met de advertenties waardoor de hersenen ze niet meer opmerken en beïnvloeding dus uitblijft.

Psychologie achter gewenning

Gewenning aan advertenties in het straatbeeld kan worden uitgelegd aan de hand van een theorie uit de psychologie. Gewenning, ook wel habituatie genoemd, is een van de eenvoudigste vormen van leren. Het is het geleidelijk wennen aan herhaaldelijk terugkerende prikkels. Bij herhaling van de prikkels neemt de nieuwigheid af waardoor de reactie automatisch ook afneemt.

Wanneer iemand dus elke dag dezelfde abri ziet onderweg naar zijn of haar werk, wordt dit beeld opgeslagen in het impliciete geheugen. Dit houdt in dat er niet bewust meer over nagedacht hoeft te worden en er aandacht besteed kan worden aan andere prikkels. Dit is voor de adverteerder natuurlijk slecht nieuws. De abri of poster wordt niet meer opgemerkt, waardoor de beïnvloeding stopt.

Mobiele OOH

Een oplossing voor dit probleem bij statische reclame is bewegende reclame. Mobiele OOH die constant op andere plekken staat, omzeilt de gewenning en werkt daardoor beter. Doordat je onderweg naar kantoor steeds een nieuwe reclame ziet die je niet verwacht, worden je hersenen geprikkeld en vindt er beïnvloeding plaats.

Er komen steeds meer nieuwe mogelijkheden om advertentiecampagnes op deze manier aan te laten sluiten op de actualiteit of op relevante locaties voor de doelgroep te plaatsen. Dynamische advertentiecampagnes hebben gemiddeld 15% meer succes dan statische OOH. Een goede reden dus om dit als bedrijf in te zetten. Alleen hoe zorg je er nu voor dat jouw statische advertentiecampagne verandert in een mobiele vorm?

Lipton 1.jpg

Oplossing: Bikevertising

Bikevertising voorziet in de groeiende behoefte naar mobiele OOH en zorgt ervoor dat advertentiecampagnes de hele stad doorgaan. Door middel van billboard bikes met reclamevlakken aan beide zijdes en de achterzijde van de fiets, is de reclame steeds op een andere plek zichtbaar. Hierdoor worden consumenten constant geprikkeld door de nieuwe reclame in het straatbeeld. De beïnvloeding is dus optimaal!

Door de unieke manier van dataverzameling kan ook nog eens goed worden ingeschat op welke locaties de reclame uitingen voor de verschillende merken getoond moeten worden. Daarnaast is het mogelijk om het bereik van de advertentiecampagnes te berekenen door middel van het Bikevertising bereikmodel.

Ben je benieuwd hoe dit precies in zijn werk gaat of wil je meer informatie over mobiele OOH? Neem dan even contact met ons op. We helpen je graag verder!

 

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer