Out of home: Het medium van de toekomst

De economie groeit, de mobiliteit neemt toe en mensen hebben steeds meer vrije tijd. Al deze zaken leiden ertoe dat mensen vaker buiten zijn. Wanneer  mensen vaker buiten zijn, komen ze in aanraking met Out Of Home reclame. Ook bieden ontwikkelingen in digitalisering steeds meer mogelijkheden om OOH reclames goed af te stemmen. Kortom, er liggen veel kansen op het gebied van OOH. In deze blog vertellen wij waarom Out Of Home het medium van de toekomst is.

Digitaal advertenties meten

We leven in een tijd waarin een groot deel van de reclame digitaal is. Banners, pop-ups en gesponsorde berichten zijn populair en worden op social media kanalen zoals Facebook, Youtube en Instagram veelvuldig ingezet. Alle aanbieders van online advertenties claimen dat zij jou precies vertellen hoe vaak een advertentie is getoond en geklikt. Dat klinkt ideaal..

Er is hier de laatste tijd echter enige discussie over. Facebook schond al meerdere malen het vertrouwen van haar gebruikers en verandert constant de advertentie algoritmes. Het is onmogelijk te beoordelen wat je kunt geloven. Want wanneer je advertenties bij een van deze partijen inkoopt, moet je blind geloven dat deze inderdaad zo vaak is getoond. Het is een grijs gebied wat begrijpelijk veel kritiek krijgt.

Gewenning online

Door gewenning en verzadiging neemt de effectiviteit van online advertenties af. Consumenten trappen niet meer in deze strategieën en installeren spamfilters of adblockers. Daarnaast vindt er een kanteling plaats in het gebruik van mobiele telefoons en tablets. Steeds vaker doen mensen een ‘social media detox’ of verwijderen ze apps omdat ze overprikkeld zijn door alle foto’s, advertenties en informatie.

rawpixel-651368-unsplash (1).jpg

Kansen Out of home

Het wordt dus weer tijd voor een ander soort reclame: Out Of Home. OOH is een massamedium, speelt in op de huidige tijd, is meetbaar en daarmee het medium van de toekomst. Een hoog landelijk bereik wordt steeds belangrijker voor adverteerders. Daarnaast stijgt de verstedelijking wereldwijd waardoor mensen steeds langer onderweg zijn van kantoor naar huis. De blootstelling aan OOH wordt dus steeds groter. Grote marktonderzoekbureaus (ZenithOptimedia en PwC) voorspellen dan ook wereldwijd een groei van OOH van 3-5% per jaar in de komende jaren.

Ook is OOH moeilijk te vermijden, je kunt het niet aan of uit zetten zoals een telefoon of laptop, het staat altijd aan. Mensen hoeven geen actie te ondernemen om het te zien, het wordt aan ze getoond terwijl ze onderweg zijn. Aangezien reclames op dezelfde plek leiden tot gewenning, is het nog effectiever om gebruik te maken van mobiele advertenties. Dit maakt de effectieve beïnvloeding compleet.

Out of home meten

Maar hoe kan men Out of home reclame dan meten? Dankzij smartphones, wifi hotspots en GPS is het tegenwoordig mogelijk om een nauwkeurig beeld te vormen van vervoersstromen en passantentellingen. Gekoppeld met onderzoek naar indrukken en zichtbaarheid door middel van eye-trackingsoftware kan worden beredeneerd hoeveel bereik een uiting genereert.

Net als bij online media kan Out Of Home tegenwoordig gebruik maken van data over de passanten van individuele vlakken of gebieden. Waar voorheen gebruik werd gemaakt van schattingen, kan nu worden beredeneerd en onderbouwd welke consumenten waar kunnen worden bereikt. Hierdoor kunnen Out Of Home campagnes beter worden afgestemd op de doelgroep en is er minder 'waste'.

The Bikevertising Company maakt gebruik van bovenstaande technologieën en strategieën. Dit wordt gekoppeld aan de GPS data en routes van de merkambassadeurs, om zo een goede selectie te maken en de campagne effectief in te zetten.

ashim-d-silva-106276-unsplash (1).jpg

Toekomst Out of home

Wanneer we nog een stukje verder in de toekomst kijken, zien we OOH door middel van drones, herkenning van objecten in real time en transparante schermen. OOH blijft zich ontwikkelen en zal ons gaan verrassen. Bij Bikevertising kun je terecht voor gerichte en effectieve Out Of Home reclame.

The Bikevertising Company heeft 1000 OOH objecten in de grootste steden van Nederland. Deze Billboard Bikes worden gebruikt door merkambassadeurs waardoor de locaties sterk overeenkomen met de momenten waarop de doelgroepen kunnen worden bereikt. Voor een relatief kleine investering, bereik je een hoge contactfrequentie. Meer weten? Neem dan contact met ons op!

 

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer