4 offline marketing strategieën die nog steeds werken!

Met de groei van de digitale wereld is online marketing vaak de eerste marketingstrategie waar een bedrijf zijn aandacht op richt. Facebook Advertising, Twitter en Instagram accounts en Search Engine Optimisation zijn aan de orde van de dag en lijken het meeste op te leveren.

Het is in dit digitale tijdperk echter ook nog steeds goed om offline marketing toe te passen. In sommige gevallen werkt het zelfs beter dan online! In deze blog vertellen we je welke offline marketing strategieën nog steeds goed werken zodat je deze toe kunt passen voor jouw bedrijf.

1) Referral marketing

Word of mouth, ofwel referral marketing, is nog steeds een van de beste offline marketingstrategieën. Door de nadruk te leggen op de inhoud van je bedrijf en spraakmakende content te maken, kan een gesprek worden uitgelokt met de doelgroep of onderling.

Wanneer mensen loyaal zijn aan jouw merk of te spreken zijn over je product, is de kans groter dat ze offline met vrienden en familie erover spreken. Dit zal vooral spontaan gebeuren, wanneer ze worden herinnerd aan jouw merk, product of dienst. Door de juiste strategie en content kun je bestaande gebruikers aanzetten om ambassadeurs te worden van jouw merk.

Online werkt de word of mouth strategie dan ook minder goed omdat mensen online langer kunnen nadenken over wat ze zeggen. Hierdoor verdwijnt de spontaniteit. Daarnaast is een offline gesprek authentieker en zal de gesprekspartner de inhoud van het gesprek eerder serieus nemen dan online.

Het is echter lastig om word of mouth te meten. Je weet immers niet wat mensen met elkaar bespreken.

referral-marketing.jpg

2) Sampling

Een andere goede offline strategie is sampling. Hierbij kan de doelgroep het product zelf proberen en ervaren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een persoonlijke brief, een sample op straat of een trial van software die je voor een maximum aantal dagen kunt proberen.

De vorm van sampling die het beste werkt, is sterk afhankelijk van het product of dienst. Sommige producten doen het goed wanneer ze aan iedereen worden aangeboden. Andere producten kunnen beter selectief worden aangeboden op specifieke locaties zoals beurzen of concerten.

Sampling werkt goed omdat de potentiële klant al een stukje kan beleven van jouw product of dienst. Hierdoor is de aandacht getrokken en ziet de klant meteen de meerwaarde van jouw product. Sampling verhoogt de voorkeur voor jouw merk, wat eerder zal leiden tot een aankoop.

sampling-product.jpg

3) Out Of Home

Out of Home marketing bestaat al geruime tijd en omvat alle reclame-uitingen die buitenshuis worden gedaan. Deze worden vaak langs de weg geplaatst of op plekken waar veel mensen langslopen. Zo zien we ze als we wachten op de trein als abri’s of in het winkelcentrum als mupi’s. Ook reclame op taxi’s of in toiletten in horecagelegenheden zijn vormen van OOH marketing.

Deze buitenreclame werkt goed door de kracht van herhaling. Mensen kunnen de uitingen niet uit de weg gaan en komen ze constant tegen. Hierdoor hebben ze een groot bereik en worden de campagnes beter onthouden.

Door het op een creatieve manier aan te pakken kun je zo een grote groep mensen aanspreken. Zo voegt Bikevertising een billboard toe aan een fiets waardoor de boodschap beweegt, meer mensen bereikt en opvalt tussen de stilstaande billboards.

out-of-home-advertising.jpg

4) Co-branding

Ook kun je co-branding inzetten. Dit is een samenwerking tussen twee of meer merken die een nieuw product op de markt zetten of producten samen promoten. Door co-branding toe te passen kun je als merk bijvoorbeeld toegang krijgen tot nieuwe markten, je imago verbeteren of de operationele kosten verlagen.

Een succesvol voorbeeld van een co-branding is de samenwerking tussen Albert Heijn en De Vegetarische Slager. Door samen een nieuw product op te zetten, vegetarische kant-en-klare maaltijden, geven ze klanten een nieuw product en hopen ze beiden een hoger marktaandeel te realiseren.

Echter is natuurlijk ook het omgekeerde mogelijk. Negatieve associaties met het ene merk kunnen overslaan op het andere merk. Voor sterke merken kan co-branding risicovol zijn. Door hun goede reputatie is de kans op een nog positievere merkevaluatie klein.

Co-branding-strategie.jpg

Offline marketing meetbaar maken

Bij Bikevertising maken we ook gebruik van offline marketing strategieën. De billboard bikes rijden elle dag door de stad en worden door veel mensen gezien. Het is een unieke vorm van offline marketing omdat het meetbaar is met het speciaal ontwikkelde Dynamisch bereikmodel.

Met een combinatie van databases, veldmetingen, zichtbaarheidsonderzoek en druktebeeldanalyses is in beeld gebracht wat het potentiële bereik is op ieder punt in de stad, op elk moment van de dag. Door deze data te extrapoleren met de GPS data van de fietsen kan worden berekend wat het bereik is. Dit maakt het een uitstekende offline marketing tool voor jouw bedrijf!

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer