Nederlands Media Nieuws | OOH met The Bikevertising Company

Artikel op Nederlands Media Nieuws

Het oer-Hollandse vervoersmiddel als uithangbord voor een merk, dankzij moderne GPS-toepassingen. Bikevertisement start een concept waarbij fietser en adverteerder elkaar vinden in een win-winsituatie. In deze tijd van online marketing is het juist deze nieuwe flexibele vorm van outdoor communicatie die dankzij moderne technieken adverteerders de kans biedt op gerichte reclame-uitingen met hoog bereik, meetbaarheid, beleving en flexibiliteit. Vanaf begin april rijden ruim 1000 studenten in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht met een gratis billboardfiets

In een tijd waarin startups zich richten op online toepassingen werd de meest logische en oudste vervoers-vriend als potentieel reclamemiddel over het hoofd gezien: de fiets. Met dit idee gingen enkele jonge ondernemers aan de slag. Drie jaar lang werkten zij aan het concept middels vele brainstormsessies met potentiële investeerders en adverteerders. Vorig jaar werd het concept uitgebreid getest met 200 ambassadeurs en vele grote klanten als Deliveroo, Zalando en Corona.

Mobiele advertentieborden

Bikevertising brengt de adverteerder dicht bij het dagelijkse leven van zijn potentiële consument. Het maakt de advertentie opvallender en sympathieker. Dankzij de combinatie van smart-lock en app weet Bikevertisement altijd precies waar de fiets met reclame-uiting zich bevindt. Een bewegend reclame-object heeft een vele malen grotere impact dan bijvoorbeeld statische reclame-middelen als bijvoorbeeld abris en mupis. Om de OTS van hun bewegende opbjecten te berekenen heeft Bikevertisement diverse databases van onder andere, Mezuro gekoppeld. Vervolgens heeft Bikevertisement in samenwerking met Vicar Vison de VAC bepaald door oogcontactfrequentie met de reclameuiting te meten. Lees hier meer informatie over berekening van bereikcijfers en oogcontact.

Door middel van het smartlockingsysteem dat communiceert met de bikevertising app en het fleetmanagementsysteem, kunnen de reclamevlakken getracked gestuurd worden. Dit bijsturen wordt mogelijk door middel van een incentive programma, namelijk: het Fiets&Win-spel. Ambassadeurs kunnen zo bike-coins verdienen wanneer ze bepaalde routes rijden of zich op specifieke locaties bevinden.

Fietsende merkambassadeurs

De fiets heeft een hip urban design en is hufterproof. Bovendien kan de deelnemer bike-coins sparen met bijvoorbeeld extra kilometers, foto's delen op social media, verrichten van speciale opdrachten. Deze bike-coins kan de deelnemer inzetten voor festivalkaartjes, kortingen of gadgets. Bikevertisement heeft al een database van duizenden geïnteresseerde studenten en gaat deze vanaf nu structureel activeren. Via de dagelijkse contactmoment viar de app, kan Bikevertisement in real time met de ambassadeurs communiceren en ze op deze manier snel mobiliseren, bijvoorbeeld voor een guerilla-actie. De ambassadeurs zijn tevens ook nog eens een afzetmerkt die benaderd kan worden.

De toekomst

Nu de 4 grootste steden uit de Randstad gedekt zijn is een internationale uitbreiding niet ver weg. Daarbij zijn alle software en hardware, van de app tot de fiets modulair en op platformwijze ingericht. Dit houdt in dat het bedrijf zich naast bikevertising ook meer zal kunnen gaan richten op public en private bikesharing. In April lanceren zij dan ook het eerste publieke fietsdeelsysteem van Nederland, Hello-Bike.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer