Meten is weten: Methode en veldwerk

Het traditionele bereikmodel, gebaseerd op ‘opportunity-to-see’, is redelijkerwijs nooit serieus genomen. Maar hoe kan een bereikmodel controleren of passanten daadwerkelijk oogcontact maken met de reclame-uiting? Het antwoord is, gezichtsherkenningssoftware. De eye-trackingsoftware van Vicar Vision analyseert gezichten in videobeelden. De software herkent niet alleen of een passant oogcontact heeft gemaakt met de uiting, maar detecteert ook demografie, looprichting, leeftijd en nog veel meer.

Omdat de fiets niet altijd op dezelfde plek staat is het belangrijk verschillende metingen te doen op verschillende locaties. Zo wordt niet alleen tijd van de dag meegenomen in het model maar ook verschillende bestemmingen, parkeerplekken en druktebeelden. Samen met Tjerk Kostelijk van Vicar Vision, zijn wij de straten op gegaan om videobeelden op te nemen. Zo stonden wij, met de Student-Bike, 2 camera’s en voldoende accu’s bij onder andere het Rijksmuseum, de Kalverstraat, negen straatjes, Centraal Station en het Vondelpark. We hebben onze werkwijze van start tot einde consistent doorgevoerd. Gelijke methode van meten, dezelfde apparatuur, op identieke wijze en op dezelfde dagen van de week. Twee doordeweekse metingen, en een meting in het weekend. Wel varieerde we het moment op de dag waarop de verschillende metingen werden uitgevoerd.

De uitgevoerde metingen noemen wij zichtbaarheidsmetingen, deze zijn gericht op voetgangers. Het doel van deze metingen is geweest om de correlatie tussen OTS (opportunity to see) en VAC (visibility adjusted contact) te kunnen bepalen. In figuur 1 is een overzicht te zien van de resultaten.

Druktebeeld resultaten.png figuur 1.

Een paar kantlijnen waarmee rekening is gehouden;

  1. Licht: Om goede beelden te kunnen maken en de software goed te laten werken hebben we beelden opgenomen met hoge resolutie camera’s. Hierbij was het belangrijk dat gezichten op het beeld goed zichtbaar waren zodat de software ze kon herkennen. Licht speelde een belangrijke rol bij de opnames van de beelden.
  2. Abstracte straat: Er moest voor het bepalen van locaties gezocht worden naar straten die zo recht mogelijk liepen en genoeg ruimte boden voor de passanten.
  3. Drukte: Er moesten genoeg mensen de fiets kunnen passeren, hierdoor is er voor drukke locaties gekozen waarvan wij wisten dat er genoeg mensen in gelegenheid waren om de fiets te passeren.

Deze metingen hebben wij in combinatie met de bewegingsstromen van Mezuro en de druktebeelden van Locatus ge-extrapoleert naar onze eerste versie van het Bikevertising bereikmodel.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer