Meten is weten: Gesloten deuren van de OOH markt

In een steeds sneller draaiende maatschappij, zijn bedrijven en adverteerders overal en altijd met elkaar in de race om de meeste opvallende en effectieve vorm van zichtbaarheid te creëren. Waar de innovatie rondom ROI-berekening voor het grootste gedeelte bij digital ligt, teert de OOH-branche voor het grootste gedeelte nog altijd op CAFAS.

Hoe kan een start-up die zich pas is gaan mengen in de wereld van de buitenreclame op korte termijn iets zeggen over haar advertentiewaarde? Sinds onze lancering in 2016 is dit voor ons en onze klanten een van de belangrijkste vragen geweest.

CAFAS, een initiatief van JIC, vormt al lange tijd de standaard als softwaretool voor het bepalen van buitenreclamewaarde. Met behulp van verschillende variabelen, zoals passantentellingen, druktebeeld, verkeersstromen, eye-trackingsoftware en de locatie en afmeting van de uiting, geeft CAFAS effectief het aantal bereikte personen.

Was CAFAS dan het systeem wat antwoord zou geven op onze vragen? Zo makkelijk bleek het niet te zijn. De databases die gebruikt worden zijn gedeeltelijk verouderd en niet van toepassing op ons product. Ook was het systeem niet ingericht op mobiele reclame wat het niet direct mogelijk maakte om onze billboard bikes op te nemen. Ook is de fee die betaald moet worden om opgenomen te worden in de buying tool verre van ‘start-up proof’. Deze drie pijnpunten dwongen ons om voor onze oplossing in een andere richting te denken. Een eigen model, specifiek voor Bikevertising.

De meest logische eerste stap was achterhalen op welke data en denkstappen CAFAS is gebaseerd. Aan de hand van deze informatie kunnen we zelf een onderzoek doen naar het potentiele bereik van ons kersverse reclamemedium. Echter blijft de vraag, hoe betrouwbaar wordt een resultaat bevonden wanneer wij dit onderzoek zelf uitvoeren.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer