Meten is weten: Conflict of interest

De eerste stap in de opzet van het onderzoek was het vinden van de juiste partners om een onafhankelijk en betrouwbaar resultaat te garanderen. Daarnaast moest rekening worden gehouden met de overgang van *OTS naar *VAC.

* OTS, Opportunity To See : Hoeveel mensen hebben de uiting gepasseerd
* VAC, Visibility Adjusted Contact : Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk gekeken

De eerste partner die we vonden was Vicar Vision. Een software die via camerabeelden kan meten hoeveel mensen daadwerkelijk oogcontact hebben gemaakt met de fiets. De hoofdvraag die zij inzichtelijk zouden kunnen maken was:

Hoeveel mensen hebben oogcontact gemaakt bij het passeren van de fiets?

Vervolgens waren Locatus en Mezuro de volgende twee bedrijven die de laatste twee belangrijke vraagtekens oploste. Hoeveel mensen zijn waar, wanneer en hoe bewegen ze?

Mezuro is marktleider in mobiliteitsmetingen en heeft als doelstelling om bewegend Nederland inzichtelijk te maken. De anonieme signalen die mobiele telefoons afgeven betekenen afzonderlijk niet veel, maar gezamenlijk kunnen ze worden gebruikt om een mobiliteitsbeeld van een stad, dorp of willekeurig ander gebied te schetsen. De twee hoofdvragen die Mezuro inzichtelijk aanlevert:

  1. Hoeveel mensen bevinden zich op een bepaalde plek?
  2. Waar komen deze mensen vandaan?

Locatus heeft een zeer breed scala aan passanten tellingen en winkelgegevens in en rondom retail gebieden. Door op specifieke punten real-time data te verzamelen en uit te dragen is het mogelijk de drukte zeer gedetailleerd weer te geven. Zo zijn koopavonden in kaart gebracht, aantal evenement bezoekers en informatie over de ruimtelijke inrichting. De hoofdvragen die Locatus inzichtelijk aanlevert:

  1. Hoeveel passanten zijn er langsgekomen op een hotspot locatie?
  2. Hoe ziet het druktebeeld in de loop van de week eruit?

Omdat een eigen bereikmodel ontwerpen een sterke ‘conflict of interest’ met zich meeneemt, hebben we geprobeerd het model te gronden met gerenommeerde databases die CAFAS voor dezelfde doeleinden gebruikt. De CAFAS software brengt zoals eerder genoemd het bereik van stationaire buitenreclame in kaart. Omdat onze uitingen niet gebonden zijn aan vaste plekken maar meebewegen met de dynamiek van het leven moest een nieuwe methode worden ontwikkeld die bewegende buitenreclame en het bijbehorende bereik inzichtelijk kan maken.

Aangezien wij gebruik maken van dezelfde fiets en de parkeerlocaties iedere keer variëren hebben we gekozen om te werken met een gezichtsveld. Het gezichtsveld is de gemiddelde omtrek vanwaar de uiting leesbaar is. Deze zichtbaarheid wordt beïnvloed door de het aantal mensen op straat, maar ook de indeling van de openbare ruimte en verkeerstromen. Dit gemiddelde is per gebied berekent. De categorisatie van gebieden doen wij op de volgende manier:

  1. iedere stad wordt ingedeeld in stadsdelen
  2. elk stadsdeel wordt ingedeeld in rustige (A), matige (B) en drukke (C) gebieden.

Straat A.png

Straat B.png

Straat C.png

Zo heeft een uiting in Amsterdam Zuid binnen een druk gebied een gezichtsveld van 250 vierkante meter.

In combinatie met het druktebeeld binnen een bepaald gebied is het mogelijk het aantal mensen binnen het gezichtsveld per tijdseenheid aan te geven. Door zowel Mezuro als Locatus te gebruiken voor de bepaling van het druktebeeld is het mogelijk alle wijken van een stad te categoriseren en de penetratiegraad (de beweging) te berekenen.

Met behulp van de bovengenoemde databronnen is er een eerste stap gerealiseerd in het bouwen van een bereikmodel dat bewegende buitenreclame in kaart kan brengen. In de volgende blogs zullen we nog verder ingaan op de de wijze waarop het model is opgesteld en bovenal wat de resultaten zijn en wat het marketeers concreet kan opleveren.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer