Kracht van herhaling in marketing: 4 psychologische effecten

Kracht van herhaling in je marketing: 4 psychologische effecten Reclame is overal. Abri's, Mupi's, Billboards, Digital Out Of Home, radio, reclames op TV en internet en ga zo maar door: overal zijn advertenties. Op straat hangen dezelfde posters en TV zendt dezelfde reclames uit.

Al die herhaling moet een bepaalde werking hebben op de ontvangers. Maar hoe zit dat precies? In dit artikel lees je over vier psychologische effecten die de kracht van herhaling in marketing aantonen en hoe ze werken.

Marketing psychologie en 'availability heuristic'

Availability heuristic heeft te maken met onze herinneringen. Onbewust geeft het brein voorrang aan gedachten die gekoppeld zijn aan een herinnering. Herinneringen zijn namelijk een direct voorbeeld in het geheugen en we zijn geneigd om die herinneringen en bijbehorende associaties voorrang te geven aan andere informatie die we binnen krijgen.

In marketing kan goed gebruik worden gemaakt van dit psychologische effect. Door een merk of product veel zichtbaarheid te geven in verschillende situaties slaat het publiek, elke keer dat ze een merk of product zien, hier een herinnering bij op. Hoe vaker je iets ziet, hoe vaker het brein de mogelijkheid heeft om een herinnering op te slaan. En hoe meer herinneringen je van een product of merk hebt, des te groter de kans dat je daar voorrang aan geeft.

herhaling-reclame.jpg

Het effect van 'attentional bias'

Hoe vaker je ergens aan denkt, des te belangrijker die gedachte wordt. Met ‘belangrijk’ wordt in deze zin bedoeld dat je hersenen geneigd zijn voorrang te geven aan die gedachte. Dit is het effect van attentional bias. Doordat die herhalende gedachte belangrijker is, wordt het moeilijker om een alternatieve gedachte te vinden.

Het psychologische effect van attentional bias is sterk te zien bij rokers en de moeite met stoppen. Een roker is verslaafd en heeft een fysieke en mentale drang naar nicotine. Door die drang denkt de roker extra veel aan roken en voor het brein is die gedachte daarom belangrijker. Resultaat hiervan is dat andere gedachten, zoals stoppen met roken of afleiding zoeken van het roken, minder belangrijk zijn.

Bij de toepassing van dit effect in marketing komt de kracht van herhaling om de hoek kijken. Herhaaldelijk in contact komen met een bepaalde naam zorgt ervoor dat deze sneller in gedachten komt. Daardoor denkt men niet alleen vaker aan deze naam, maar wordt het ook lastiger voor de hersenen om een alternatieve gedachte te bedenken.

herhaling.jpg

De kracht van herhaling met het 'mere exposure effect'

Met het 'mere exposure' effect kan duidelijk de kracht van herhaling aangetoond worden. Het is niet erg lastig om de kern van dit effect uit te leggen: hoe vaker informatie herhaald wordt, des te positiever de associaties met de betreffende informatie.

Voor intreding van het mere exposure effect hoef je niet eens bewust te zijn van de betekenis van de informatie. Dat blijkt duidelijk uit het onderzoek van Robert Zajonc naar dit effect. Voor dit onderzoek liet hij mensen vreemde tekens zien, waarbij sommigen het teken veel vaker te zien kregen dan anderen. Daarna kregen ze een blad met allerlei vreemde tekens te zien. Resultaat? Zelfs als de mensen zich het eerste teken niet eens konden herinneren, ging de voorkeur alsnog uit naar het teken dat zij in het begin herhaaldelijk te zien hebben gekregen.

De toepassing van dit psychologische effect is dan ook simpel: herhaling! Veel uitingen op meerdere plekken, momenten en media. Bikevertising is een goed voorbeeld van een medium met hoge contactfrequentie. De honderden Bikevertising fietsen verplaatsen zich gezamenlijk ruim 6000 km beter dag en staan 3000 locaties langere tijd stil.

Op al die routes en locaties worden voorbijgangers en omstanders in contact gebracht met de merken en namen die op de billboard fietsen te zien zijn. Dat maakt de fietsende billboards een goed voorbeeld van het toepassen van de psychologie van herhaling in marketing.

Nog meer herhaling: 'truth effect'

Het gevoel dat ontstaat wanneer iemand iets hoort wat waar is, is bijna gelijk aan het gevoel wanneer we dezelfde informatie opnieuw horen. Herhaling van informatie geeft het brein bijna een identieke impuls als wanneer het een waarheid registreert. Hierdoor wordt in het brein herhaalde informatie en informatie die als waarheid wordt beschouwd als het ware samengevoegd.

Herhaling zorgt er dus ook voor dat het truth effect in werking treedt, waardoor een positieve associatie wordt gekoppeld aan de betreffende informatie. Informatie die als waarheid wordt beschouwd werkt namelijk samen met positieve emoties.

Bikevertising-bike.jpg

Herhaling als marketingmiddel inzetten

Herhaling is een zeer krachtig marketingmiddel. Zowel alleenstaand als in crossmediale campagnes. Bikevertising zet dit effect volledig in en maakt merken herhaaldelijk zichtbaar!

Interesse in het inzetten van billboard bikes? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer