Hoe het allemaal begon

Drie mannen met dezelfde missie: ervoor zorgen dat studenten gratis kunnen fietsen, het stimuleren van gezond en groen leven in de stad en het creëren van waardevolle merkcommunicaties met mooie en jonge mensen. Student-Bike, een idee waarin we marketing en mobility samensmelten tot één geheel, moest dit gaan realiseren. Na het schetsen van ons business plan was het tijd om dit nieuwe concept ook echt uit te voeren.

Maar hoe begin je aan de uitwerking van zo’n ambitieus plan, nog zonder kantoor, fietsen of studenten? We spraken met potentiële Student-Bikers af in verschillende cafés in de Pijp. Enthousiast deelden we ons plan en vertelden we hen naar wat voor toppers we op zoek waren. Tegelijkertijd hopten we heen en weer van cafés naar flexwerkplekken, om ons Student-Bike concept gestructureerd door te voeren. Pionieren, overwerken, brainstormen, bijschaven, keuzes maken. Alle tijd en energie ging erin op, want: Student-Bike moest vanaf dag 1 kloppen.

Stukje bij beetje zagen wij Student-Bike werkelijkheid worden. Vanuit het eerste kantoor, net buiten de ring op vliegbasis De Huygens, continueerden we ons avontuur. De zelf ontworpen Student-Bikes kwamen aan in Amsterdam, de laatste selectierondes werden uitgevoerd, de software werd ontwikkelt en de puntjes werden op de i gezet. We konden live, eindelijk.

Half februari 2016 was het moment daar, de start van de eerste campagne was een feit. En hoe. Met de zeer omvangrijke campagne “Het vernieuwde Parool” konden we ons geen betere start van het Student-Bike avontuur wensen.

Om de marketingtak van ons businessplan nog gestructureerder, professioneler en gestroomlijnder te maken richtten we tevens The Bikevertising Company op. Behalve dat deze organisatie de billboards die op de Student-Bikes geplaatst worden creëert, produceert en exploiteert, zijn we hier ook bezig met het ontwikkelen van bredere merkuitingen. Hierbij kunt u denken aan unieke en opvallende merkactivaties, storytelling en andere guerrilla-technieken.

Van de Hallen in Amsterdam-West, naar een kantoor in Alphen aan den Rijn tot het WeWork complex aan de Weesperstraat. In het eerste half jaar zijn we vier keer verhuisd van kantoor. De zoektocht naar een werkplek —die een productieve huiskamersfeer uitstraalt en ook de ruimte biedt om onze studenten en klanten warm te ontvangen— was geen makkelijke. Toch zijn we erin geslaagd. We hebben een kantoor weten te bemachtigen in het Persgroep-gebouw INIT, tegenover café Roest. Met een ambitieus en getalenteerd team zijn we op de eerste verdieping druk bezig om Student-Bike en The Bikevertising Company naar een hoger niveau te tillen. Op de begane grond hebben we onze eigen Student-Bar gebouwd, die ervoor zorgt dat we onze ambassadeurs ieder moment kunnen verwelkomen voor een lekkere bak koffie of een gezellige barbecue met koud bier van de tap. Alles is mogelijk. Op deze manier leren wij onze merkambassadeurs nog beter kennen en ontstaat er een hechte Student-Bike community.

Met onwijs veel plezier en een geweldig team zetten wij ons elke dag 100% in om te innoveren en ons te verdiepen in alle andere kansen die nog in het verschiet liggen. Met de overtuiging dat we samen nog talloze andere mooie momenten gaan creëren.

Het Student-Bike team

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer