Emerce: "In vier weken 1500 klanten erbij met The Bikevertising Company"

Artikel verschenen op Emerce, 13-09-2016, (Link)
Geschreven door Pieter Paul van Oerle en Vivianne Voos.

Corona, Deliveroo, Albert Heijn, Yelp en ga zo maar door. Het zijn grote klanten die The Bikevertising Company voorziet van ‘bewegende marketing’. Dat doet het bedrijf met de Student-Bike, waarop nu zo’n 200 studenten rondrijden sinds de lancering in Amsterdam. Medeoprichter Thomas de Graaf: “Eind dit jaar gaan we uitbreiden naar Utrecht, Rotterdam en Den Haag, met in totaal zo’n 1.000 fietsen.”

Hoe zou je je innovatie omschrijven in een tweet?
“Slimme fietsen om zowel marketing- als mobiliteitsvraagstukken op te lossen.”

Om wat voor oplossingen gaat het?
“Aan de ene kant bieden we de luxe van een zorgeloos en gratis fietssysteem. Aan de andere kant is Student-Bike meer dan alleen een fiets. Hij zorgt voor werk, toegang tot besloten evenementen en je spaart automatisch voor festivalkaartjes en gadgets. De fiets kost je niets, het enige wat je met de Student-Bike hoeft te doen, is ermee rondrijden om de marketingboodschappen op het rijwiel onder de aandacht te brengen.”

Richt je je alleen op studenten?
“Nee. Met X-Bike gaan we verder: die is bedoeld voor organisaties. Met behulp van solide fietsen, fleetmanagementsoftware en een modulaire applicatie kunnen wij organisaties op maat gemaakte fietsoplossingen aanbieden. Stel dat je kantoor ver van het station is, dan zou je je medewerkers op het station fietsen kunnen laten pakken. Tegelijkertijd heb je als bedrijf je branding te pakken.”

Maar hoe krijgen ze de fiets van het slot?
“De fietsen worden ontgrendeld met een smartlocksysteem van Linka, een bedrijf uit Silicon Valley. De sloten werken met iBeacon-technologie. Via Bluetooth herkent het slot de gebruiker. Op die manier heb je geen sleutel meer nodig. De eigenaar kan zijn fietsen volgen met fleetmanagementsoftware op basis van gps, wat het praktisch onmogelijk maakt om fietsen te stelen. Bovendien zijn de sloten uitgerust met een alarm dat verbonden is met de telefoon van de eigenaar.”

Wat is er verder mogelijk met de app?
“Behalve dat gebruikers er hun fiets mee openen, kunnen ze hun fietsgedrag inzien, zoals het aantal gefietste kilometers en verbrande calorieën. We organiseren verschillende marketingstunts en feestjes, waar je je voor kunt aanmelden. Een voorbeeld van zo’n stunt is de Tour de Brands, waarbij studenten voor een extra bedrag per uur een rondje door de stad fietsen in kettingvorm.

Wanneer de studenten hun fietsgedrag aanpasssen, sparen ze BikeCoins, die ze vervolgens in de webshop kunt inwisselen voor festivalkaarten of gadgets. Ook het onderhoud van de fietsen wordt via de app. geregeld.”

Hoe nieuw is dit?
“Student-Bike is buitenreclame, net als JCDecaux, Omnicom en CBS Outdoor, maar dan met mobiele billboards. Op ons werkterrein zien we geen directe concurrentie, al bestaan er natuurlijk fietsen met een billboard in een karretje. Wij zijn geen verkoopzuil. Het vernieuwende aan Student-Bike is dat het meebeweegt met de routine van de dag. .Voor adverteerders is het bijzonder interessant om aanwezig te zijn in het dagelijkse leefgebied op straat. We zijn bovendien schaalbaar: we kunnen onze fietsen in groten getale inzetten. Dat geldt ook voor het zicht houden op de vloot met de slimme sloten.”

Om wat voor fietsen gaat het precies?
“De basis is altijd een sportieve comfortabele stadsfiets, want we willen dat je de koning van het fietspad bent. De fietsen zijn allemaal voorzien van reclameborden, die mogen het fietscomfort zo min mogelijk in de weg zitten.”

Iedereen wil wel een gratis fiets. Hoe maak je er aanspraak op?
“Iedere student kan zich inschrijven op onze website. Hier vul je in wie je bent, hoe oud je bent, of je studeert, en hoe lang je bent want als je klein bent, pas je niet op de fiets. Ook vragen we naar je frequent bezochte plekken, zodat we je fietsgedrag in kunnen schatten. Voor de Student-Bike is het van belang hoe vaak je in het centrum of andere drukbezochte plekken komt en of je bij een sportvereniging zit. Het zijn allerlei dingen die meespelen in het zoeken naar de juiste fietsers. De fiets is gratis, maar je krijgt ‘m niet zomaar. Je rijdt uiteraard altijd reclame en je moet op gemiddelde basis vijf kilometer per dag fietsen.”

Wat voor marketingtoepassingen biedt de X-Bike?
“X-bike is de meer zakelijke variant. Hoe dit ingericht wordt, is afhankelijk van de afnemer. Praktische toepassingen kunnen heel divers zijn. Denk aan een Center Parcs die gasten kan voorzien van een recreatiemogelijkheid, een bedrijf als KPN dat extra mobiliteit wil bieden aan werknemers en klanten of een gemeente die het fietsenprobleem in de stad wil oplossen.”

Hoe zoek je je juiste doelgroep?
“Selecteren op fietsgedrag speelt een belangrijke rol voor onze Student-Bike. We zoeken dan ook actieve, competitieve en extraverte studenten. Als wedstrijdelement hebben we het Fiets- en winspel. Daarbij krijg je BikeCoins toegekend op het moment dat je meer kilometers maakt of een specifieke route fietst. Het kan voor een adverteerder immers interessant zijn om vaker in het Vondelpark gezien te worden. We maken van onze fietsers echte merkambassadeurs en buzz om merken heen.”

Wie zijn jullie partners en investeerders?
“Met Linka werken we nauw samen en we hebben goede banden met diverse fietsenmakers. Op het gebied van reclame is Deliveroo een goede partner van ons. Er is in ons geïnvesteerd door een groep logistieke bedrijven. Ze ondersteunen ons op allerlei gebieden, wat loopt van hulp met de boekhouding tot aan IT of operationele vraagstukken.”

Welke adverteerders waren al te spotten via The Bikevertising Company?
“Het Parool was onze eerste klant. Daarna volgden Deliveroo, Conrad, Foodora, Yelp, Albert Heijn en Corona. Sinds de livegang begin dit jaar hebben de fietsen nog geen moment stil gestaan.”

Wat kun je zeggen over de meetbaarheid van resultaten?
“Dat is lastig. Outdoor adverteren is moeilijk te meten en al helemaal als het beweegt. Objectieve zichtbaarheidstests zouden uitkomst kunnen bieden met behulp van zeer slimme camera’s. Deze zullen in combinatie met verplaatsingsdata een goede bereikschatting kunnen geven. Als adverteerder kun je je geld in een bushokje steken, maar met één à twee fietsen beslaan wij hetzelfde aantal vierkante meters. Het bereik is echter veel groter, omdat onze borden bewegen en de ambassadeurs over het merk praten. Directe mond-tot-mondreclame is een zeer krachtig instrument dat we in de toekomst verder door willen ontwikkelen.”

Welke plannen heb je om de zichtbaarheid te vergroten?
“We zijn bezig met een onderzoek door een bedrijf dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie. Zij hebben slimme camera’s die we bij onze fietsen in de stad gaan zetten, zodat we te weten komen welke emoties onze fietsen oproepen. Zo kunnen we bij klanten hard maken hoe vaak ze gezien zijn, hoe lang mensen bij de fiets blijven kijken en op welke tijdstippen en locaties. Desondanks denk ik dat de ervaringen die onze fietsen creëren belangrijker zijn dan de zichtbaarheidskansen in een maand.”

Hoe ziet jullie verdienmodel er momenteel uit?
“Wat betreft Student-Bike verkopen we verkopen fietsreclame, voor X-Bike gaat het om een leaseplan. Het succes van out of home-media is afhankelijk van zeer veel factoren. Een gemiddelde prijs noemen is praktisch onmogelijk.”

Heb je voorbeelden?
“Zeker. Deliveroo heeft alle ambassadeurs een kortingscode gestuurd van bepaalde producten. Met 150 mensen hebben we toen in 4 weken 1.500 nieuwe klanten verzameld. Ook kun je eenvoudig een online-koppeling maken: Conrad zette die slim in. Zij zetten in het netwerk de vraag uit naar een Conradbike-selfie, waarmee deelnemers verschillende gadgets konden winnen.”

Hoe ziet jullie roadmap er voor de komende periode uit?
“We willen heel snel uitbreiden naar Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Dat wordt een uitdaging aangezien we alles vanuit Amsterdam blijven besturen. Daarnaast gaan we X-Bike lanceren. De technologie lijkt op die van de Student-Bike, maar dan net op een andere manier ingezet. We hebben al behoorlijk wat gesprekken lopen en de eerste aanvragen zijn binnen. De app. voor de X-Bike wordt momenteel gemaakt in Hong Kong. Met Student-Bike willen we voor eind dit jaar groeien van 200 naar 1.000 fietsen.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer