Het geheim achter dynamische en mobiele OOH

De mogelijkheden omtrent Out of Home advertising zijn constant in ontwikkeling. Tegenwoordig kan naast Digital OOH ook dynamische en mobiele OOH een campagne extra impact geven. Bikevertising maakt gebruik van dynamische OOH en heeft zo al veel klanten blij kunnen maken met een effectieve campagne. Benieuwd wat het geheim hierachter is? Lees dan verder!

OOH trends

Er ontstaan steeds meer nieuwe trends op het gebied van OOH advertising. Zo stellen nieuwe technologieën adverteerders in staat om emoties, kledingmerken of type auto’s te signaleren en hierop te reageren. Op die manier kan de campagne op het meest geschikte moment en aan de juiste doelgroep worden getoond.

Ook is de verwachting dat OOH steeds meer gebruikt zal worden voor maatschappelijke informatie zoals het weer, evenementen of verkeerswijzigingen. Nu al proberen merken proberen steeds vaker relevant te zijn voor de maatschappij in hun campagnes.

Wij zijn benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Genoeg om naar uit te kijken in ieder geval! In dit artikel gaan we verder in op Digital OOH en mobiele en dynamische OOH.

Out-of-home-advertising-trends-2018.jpg

Digital OOH

Naast ‘stilstaande’ OOH, zoals billboards, abri's en mupi's, bestaat er tegenwoordig ook digital OOH. Digital OOH is bewegende Out of Home advertising, zoals bijvoorbeeld een video. Uit recent onderzoek blijkt dat digital OOH voor een boost van 15% zorgt, ten opzichte van traditionele stilstaande OOH advertenties.

Een van de laatste ontwikkelingen in de wereld van OOH is location-based marketing.

Dit houdt in dat je een bepaalde boodschap laat zien op basis van de locatie waar iemand op dat moment is. Ook kan er gekeken worden naar de interesses van de doelgroep, de tijd dat de boodschap wordt getoond of de weersomstandigheden.

Zo gebruikt Deliveroo binnen hun campagne, boodschappen die zijn gebaseerd op data van locatie, interesses en weersomstandigheden. Zo tonen ze deze bijvoorbeeld op tijdstippen wanneer de doelgroep gaat lunchen of ze vertonen een boodschap extra vaak bij slecht weer.

Daarnaast zien we dat campagnes zich steeds meer focussen op de eerste indruk. Video’s die worden ingezet binnen OOH duren vaak niet langer dan 10 seconden omdat de aandacht van iemand al daalt na 0,68 seconden. Campagne boodschappen zullen dus steeds korter worden.

digital-out-of-home-advertising.jpg

Mobiele en dynamische OOH

Een andere trend binnen OOH is mobiele Out of Home advertising. Hierbij beweegt niet de advertentie maar het billboard waarop deze wordt getoond. Dankzij data van mobiele telefoons kan deze vorm van OOH steeds nauwkeuriger en actueler worden ingezet.

Een voorbeeld van mobiele OOH kun je zien bij trams, bussen, taxi’s en de pont in Amsterdam. Hierop zijn advertenties geplaatst die door de rijdende vervoersmiddelen constant in beweging zijn. Zo bereiken ze verscheidene locaties met verschillende doelgroepen.

Het nadeel van deze vorm van mobiele OOH is dat de vervoersmiddelen vaste routes volgen, waardoor de Gemiddelde Contact Frequentie lager is ten opzichte van vormen die niet gebonden zijn aan één vaste route. Daarnaast wordt de advertentie onderbroken, door de ramen en deuren van bijvoorbeeld trams en bussen, en zijn de productiekosten relatief hoog.

Bij Bikevertising wordt ook gebruik gemaakt van mobiele OOH en is er geen sprake van deze keerzijden. De billboard bikes rijden elke dag door de stad en worden door veel mensen gezien. Zo creëerde Bikevertising een campagne voor Bolletje, waarbij 67% aangaf dat de billboard bike zich onderscheidt van andere reclames.

De fietsen van Bikevertising bewegen mee met de flow van het dagelijkse leven. De merkambassadeurs gaan en staan waar het meeste bereikt wordt op dat moment. Door een combinatie van verzamelde data, veldmetingen, onderzoek naar de zichtbaarheid en een analyse van de drukte is er concrete informatie over het potentiële bereik van specifieke locaties en tijdstippen.

dynamische-ooh.jpg

Mobiele en dynamische OOH inzetten

Dynamische en mobiele OOH is dus zeker iets om over na te denken als merk. Door je te verdiepen in deze vormen van adverteren en ze vervolgens in te zetten, kun je de engagement van de campagne verhogen en meer impact maken.

Door het gebruik van mobiele OOH weet Bikevertising precies wanneer en op welke locatie jouw campagnes getoond moeten worden. Interesse in mobiele OOH of wil je graag meer informatie over wat wij doen? Neem dan gerust contact met ons op.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer