De Telegraaf: "Fietsende reclameborden"

Artikel verschenen in De Telegraaf. 30-05-2017.
Geschreven door Gabi Ouwerkerk.

AMSTERDAM • Sinds een aantal maanden duiken ze op in het straatbeeld: hippe fietsen waarvan de zijkanten dienst doen als reclamebord. Studenten krijgen ze gratis van de Amsterdamse startup Bikevertisement. Ook lanceert het een goedkoop en gebruiksvriendelijk fietsendeelsysteem.

Het begon drie jaar geleden met een idee van oprichter Thomas de Graaf. Hij zag dat een juwelier in Middelburg een stilstaande fiets gebruikte als reclamebord om mensen naar zijn winkel te lokken. De destijds nog studerende De Graaf realiseerde zich dat zo’n concept grootschaliger ook zou werken. Hij sprak erover met medeoprichters Ralph Atiya en Tijmen de Vries. Ze besloten dat hun concept niet statisch, maar dynamisch moest zijn. “Mensen die veel fietsen op drukke plekken, wilden we gratis een fiets geven. We kwamen al snel uit op studenten”, vertelt Atiya. “De fiets moest aan diverse voorwaarden voldoen: een opvallende reclame-uiting, prettig fietsen en hufterproof.”

De gps-tracker is één van de belangrijkste onderdelen. Het geeft adverteerders inzicht in het aantal mensen dat hun reclame heeft gezien en ze kunnen het rijden van bepaalde routes belonen. “Voor adverteerders kan het gunstig zijn als hun reclame op een bepaalde plek of tijd goed zichtbaar is. Rijders krijgen daar punten voor die ze kunnen inwisselen voor bijvoorbeeld een bbq, sneakers of stedentrip.” Daarnaast is de gps-tracker van belang voor de onderneming zelf. “We weten precies waar de fietsen zich bevinden. Dat is niet alleen belangrijk om gestolen fietsen op te sporen. We kunnen ook na afloop van een campagne de reclame-uiting verwisselen.”

Bikevertisement kan grote namen als Deliveroo, Bolletje, Zalando en AH tot zijn klanten rekenen. Ook studenten zijn enthousiast. Per dag krijgt het bedrijf zo’n tachtig aanvragen binnen voor een gratis fiets. Helaas zijn er slechts duizend fietsen beschikbaar verdeeld over Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Alle tweewielers hebben een bluetooth slot. Reservesleutels zijn daardoor niet nodig. Atiya wijst erop dat het daardoor ook eenvoudiger is om een fiets die stuk is of niet juist gebruikt wordt, retour te nemen.” Het softwareplatform achter de fietsen is ook geschikt voor deelfietssystemen. Vorig jaar besloten de ondernemers de stoute schoenen aan te trekken en zich in te schrijven voor een aanbesteding voor een fietsdeelsysteem op de Zuidas. “Vrijwel alle grote Europese deelfietsbedrijven deden mee, maar wij wonnen tot onze eigen verbazing.”

Net als de studentenfietsen zijn de Hello Bike deelfietsen uitgerust met bluetooth slot. Via de app is de fiets te reserveren en wordt een code verstuurd om het slot te openen. Mede dankzij de reclame-uiting op de achterdrager bedraagt de huurprijs slechts €1 per uur.

Op het deelfietsensysteem moet nog wel geld toegelegd worden. Dat geldt niet voor de gratis fietsen. “De reclame-uiting is groter en adverteerders kunnen er een complete campagne omheen bouwen. Atiya verwacht over vier jaar breakeven te kunnen draaien met beide concepten.”

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer