De magie van priming

Priming is het snel herkennen of reageren op een bepaalde stimulus vanuit het verleden of je omgeving. Wanneer mensen bijvoorbeeld een merk meerdere keren voorbij zien komen op weg naar hun werk, zullen zij het merk daarna sneller herkennen in de supermarkt. Het kan erg nuttig zijn om priming in te zetten in de reclamewereld. In deze blog vertellen wij je hier meer over en onthullen we de magie van priming!

Wat is priming?

Hierboven noemden wij het al even kort: met priming wordt bedoeld dat iemand een stimulus waarneemt die er vervolgens voor zorgt dat er onbewust andere stimuli sneller worden herkend. Ook kan het een automatische reactie zijn op een stimulus die je eerder bent tegengekomen. Wanneer iemand bijvoorbeeld meerdere keren een reclame voorbij ziet komen over een bepaald merk frisdrank, is deze persoon onbewust sneller geneigd dit merk te herkennen in een winkel of restaurant. Dit leidt vervolgens tot een hogere aankoopintentie.

Uit onderzoek is gebleken dat deze onbewuste beïnvloeding sterker is dan we misschien denken. Het bekendste voorbeeld hiervan is het onderzoek van John Bargh naar loopsnelheid. De proefpersonen van dit onderzoek dachten mee te doen aan een taaltest maar eigenlijk werd hun loopsnelheid gemeten. De groep die een tekst over ouderdom las, liep langzamer na het lezen hiervan. Bij de groep die een neutrale tekst las, bleef de loopsnelheid gelijk. Het onderzoek laat goed zien hoe ver de effecten van priming kunnen gaan.

Vormen van priming

Er zijn verschillende vormen van priming te onderscheiden. Over het algemeen wordt priming ingedeeld in de volgende twee categorieën:

Repetitie priming

Bij repetitie priming wordt stimuli sneller ontdekt doordat deze worden herhaald. Hoe vaker je een woord of vorm ziet, hoe eerder je deze de volgende keer kunt herkennen. Dit heeft ook weer te maken met de kracht van herhaling, waarover je kunt lezen in onze vorige blog.

Semantische priming

Semantische priming is priming op basis van associaties. Wanneer je bijvoorbeeld net veel gelezen hebt over honden, zie je de huisdieren opeens overal lopen. Dit komt doordat de hersenen de hond vers in het geheugen hebben zitten. Hierdoor herken je honden sneller en zal je ze dus eerder opmerken.

Priming in de reclamewereld

Ook in de reclamewereld wordt priming veel gebruikt. Sommige mensen denken niet te kunnen worden beïnvloed door reclames en vinden deze vooral vermakelijk of irritant. Het frappante is echter dat reclames je ook onbewust kunnen beïnvloeden.

Door bijvoorbeeld de verpakking van een product een groene kleur te geven, zal het product eerder worden gezien als een gezond en natuurlijk product. Daarnaast wordt een donkere verpakking vaak geassocieerd met mannelijkheid en koppelen we lichte kleuren eerder aan vrouwelijkheid. Op deze manier kun je dus met kleur een bepaalde boodschap meegeven aan jouw product zodat deze eerder wordt gekocht. Ook kunnen woorden, vormen of geuren gebruikt worden voor priming.

evan-krause-443487-unsplash (1).jpg

Priming inzetten

Maar hoe kun je priming nu inzetten voor jouw merk? Afhankelijk van het product wat je verkoopt, kun je met name gebruik maken van woorden, kleuren en vormen in jouw reclameboodschap. Stel dat je een nieuw zomerdrankje wilt verkopen, dan kies je voor woorden, kleuren en vormen die hierbij passen. Hieronder vind je een voorbeeld dat dit illustreert:

Woorden

  • Zonnig
  • Fris
  • Vrolijk
  • Boost
  • Verkoelend

Kleuren

  • Geel
  • Oranje
  • Lichte tinten
  • Wit
  • Groen

Vormen

  • Drukke patronen
  • Ronde vormen
  • Speelse vormen
  • Zonnestralen

Op deze manier creëer je een bepaald beeld bij het zomerdrankje die onbewust wordt opgeslagen in de hersenen van mensen. Wanneer zij deze reclameboodschap onderweg naar huis meerdere keren (onbewust) zien, wordt hun aandacht er in de supermarkt naar toe getrokken. De kans dat het drankje wordt gekocht is dan een stuk groter.

Bikevertising en priming

Priming is dus een krachtig marketingmiddel in verschillende reclamecampagnes. Bikevertising maakt hier gebruik van en zorgt voor herhaalde stimuli waardoor mensen een merk sneller herkennen en consumeren. Ben je benieuwd wat Bikevertising voor jouw merk kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer