De kracht van mond-tot-mond reclame

We hebben er allemaal wel eens van gehoord: de werking van mond-tot-mond reclame. Je vertelt iemand over een product wat je hebt gekocht, die het vervolgens ook gaat kopen. Een krachtig marketing instrument! Maar hoe komt dit precies tot stand en waarom werkt het zo goed? In deze blog vertellen wij je meer over mond-tot-mond reclame en laten we zien hoe je dit ook voor jouw merk kunt inzetten.

Mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame is een informele vorm van reclame die de consument wordt verspreid door ervaring met het product of de marketinginspanningen. Het is een natuurlijke vorm van reclame en een zeer effectieve manier om bekendheid te genereren. De voornaamste reden hiervoor is dat de verspreiding kosteloos is. Daarnaast ziet de ontvanger de verzender van de informatie als objectief en beoordeeld de zender of de reclame relevant is voor de ontvanger.

Mond-tot-mond reclame ontstaat vaak uit drie triggers: iemand is enthousiast over een product, iemand weet dat er iets opgelost kan worden met het product of iemand identificeert zich met het product. Dit zijn sociaal-economische triggers waar bedrijven op in kunnen spelen.

Tegenwoordig gaat mond-tot-mond-reclame niet alleen meer fysiek van mond tot mond maar gebeurt het ook op social media. Door middel van spraakmakende marketing proberen merken de mond-tot-mond reclame op gang te brengen. De keerzijde hiervan is echter dat het online delen van een bericht niet de geloofwaardigheid heeft van een offline gesprek. Een bericht dat echt viraal gaat is daarnaast vaak grappig of gek en daardoor minder geloofwaardig.

Een krachtig instrument

Mond-tot-mond reclame is om meerdere redenen een krachtig instrument. Doordat mensen het doen van nature en niet worden aangespoord door het merk, is de overtuiging heel natuurlijk. Hierdoor is het resultaat uiteindelijk een stuk beter dan bij reguliere reclame. Wanneer mensen zich bewust zijn van reclame, worden ze over het algemeen minder snel beïnvloedt.

De digitale media versterkt de mogelijkheden van mond-tot-mond reclame, waardoor deze nog krachtiger wordt. Online kan in een enkel bericht een persoonlijke ervaring worden gedeeld met meerdere vrienden. De geloofwaardigheid ervan is hoog omdat het de mening is van een vriend. Berichten die worden beïnvloed of betaald door een bedrijf, zoals bij influencers, vallen dan ook niet onder mond-tot-mond reclame.

joshua-ness-225844-unsplash (1).jpg

Mond-tot-mond reclame uitlokken

Om mond-tot-mondreclame uit te lokken, heb je als merk een aantal dingen nodig. Allereerst natuurlijk een goed product. Daarnaast is het belangrijk dat ofwel het product of de marketing spraakmakend is en het makkelijk is om te delen en uit te leggen. Tot slot moet het product iemand triggeren om zijn ervaring te delen. Dit zijn allemaal zaken waar je als merk rekening mee kunt houden bij de ontwikkeling van het product.

Zowel offline als online is het dus belangrijk om origineel te zijn. Een doorsnee product of reclame red het niet meer, het is zaak om op te vallen en te vernieuwen. Mensen raken steeds meer gewend aan reclamecampagnes. Het is daarom belangrijk om mensen te triggeren en naast op te vallen, de reclame meerdere keren te herhalen.  

Hoe Bikevertising bijdraagt aan mond-tot-mond reclame

Ook Bikevertising draagt bij aan mond-tot-mond reclame. Uit onderzoek van Mindshare blijkt dat reclame die gecommuniceerd wordt via de billboard bikes geen irritatie opwekt. Mensen vinden het een sympathiek medium, waardoor de kans groter is dat ze over de advertentie praten met anderen. Op deze manier wordt een merk subtiel onder de aandacht gebracht en besproken.

Daarnaast heeft de reclame van Bikevertising een hoge contactfrequentie. In een grote multimediale campagne wordt de doelgroep constant opnieuw aan het product herinnerd. De doelgroep komt op veel verschillende plekken in de stad in aanraking met de billboard bikes.Dit heeft als zorgt er voor dat de boodschap verspreid door andere media nog meer effect heeft.

Om een campagne spraakmakend te maken moet deze origineel zijn en herhaald worden. Bikevertising biedt een unieke en opvallende manier om jouw merk onder de aandacht te brengen. Daarnaast worden mensen ook nog eens meerdere keren getriggerd en is er dus sprake van herhaling.

Door gebruik te maken van Bikevertising stijgt de merkbekendheid en blijft een merk top of mind. Ben je nieuwsgierig geworden of heb je interesse in onze diensten? Neem dan even contact met ons op of bekijk onze website voor meer informatie.

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer