Crossmediale marketing campagne: De belangrijkste richtlijnen

Herhaling werkt. Om deze reden willen marketeers de doelgroep meerdere malen per dag bereiken en het liefst op verschillende momenten, plekken en manieren. Om dit te bereiken is het essentieel dat er meerdere kanalen tegelijk worden ingezet, ofwel een crossmediale marketing campagne.

Om een helpende hand te bieden bij een grotere zichtbaarheid, bespreken we in deze blog de belangrijkste richtlijnen voor een succesvolle crossmediale marketingstrategie.

Benieuwd naar de psychologische effecten van herhaling? In onze blog “De kracht van herhaling” gaan we hier dieper op in.

Kies de juiste kanalen per doelgroep

Een belangrijk startpunt is de juiste kanalen kiezen waarmee je de doelgroep wilt bereiken. LinkedIn is een goede plek om professionals te vinden, maar erg geschikt om jongeren te bereiken. Jongeren bereik je beter met Snapchat of Instagram, senioren zijn daarentegen nauwelijks te vinden op deze kanalen. Dit geldt ook voor OOH-uitingen. Een billboard vlakbij een hogeschool bereikt immers een andere doelgroep dan een poster in een voetbalstadion.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van goed gekozen kanalen. Neem bijvoorbeeld Rabobank, die hun studentenpakket adverteert met behulp van onze billboard bikes. Ook de reclames van Heineken tijdens voetbalwedstrijden zijn een goed voorbeeld.

Een goed gekozen medium is echter nog geen garantie voor een overgang tot aankoop. Op de fiets of tijdens een voetbalwedstrijd is nu eenmaal niet het beste koopmoment. Hiervoor is een marketingstrategie nodig met meerdere contactmomenten en boodschappen.

Doelgroep.jpg

Zorg voor een consistente content stroom

Het is belangrijk dat de doelgroep meerdere keren per dag in contact komt met jouw boodschap. Een boodschap is echter zelden geschikt voor elk medium. Als er meerdere kanalen en media gekozen zijn, is het belangrijk om na te denken welk deel van de boodschap er verteld wordt op dat kanaal. Omdat elk kanaal uniek is, hoeft namelijk niet het hele verhaal verteld te worden op elk medium.

Elk kanaal heeft zijn eigen sterke punten, hier kan een marketeer met een crossmediale marketing campagne perfect op inspelen. Zo zijn Instagram en Youtube goede kanalen voor visuele boodschappen, heeft Facebook veel virale potentie, en is het bereik van reclame op tv en OOH vaak van hoge kwaliteit.

Veel aankopen worden tegenwoordig online gedaan, daarom is social media een goed kanaal om mensen aan te zetten tot een aankoop. Radio en tv zijn daarentegen beter geschikt om informatie te geven, omdat mensen hier minder snel weg zappen. Tenslotte kun je een campagne afmaken met OOH, hier is de frequentie namelijk erg hoog.

Let op de de timing

Naast de kanalen en media, is ook het moment van inzetten van groot belang. Er kijken waarschijnlijk meer mannen naar het reclameblok tijdens een voetbalwedstrijd, dan naar het reclameblok tijdens Say Yes To the Dress.

Denk dus na over wanneer welke media het best ingezet kan worden. Hetzelfde geldt voor online en (D)OOH-uitingen. Zorg daarom voor een goede content planning en strategie. Houd ook hierbij rekening met het verschil tussen bereiken en het aanzetten tot directe actie.

Timing.jpg

Verzamel data en optimaliseer

Content kan het het beste geautomatiseerd verzonden worden. Aan de hand van verworven data is de contentstrategie vervolgens aan te passen en te optimaliseren. Generen je Facebookberichten meer interactie om 9 uur ‘s ochtends of 12 uur in de middag? Levert een bierreclame voor de voetbalwedstrijd wel zoveel op als verwacht, of kan deze beter na de wedstrijd worden uitgezonden? Verzamel zoveel mogelijk data en optimaliseer daarmee de campagne.

Op online media is data gemakkelijk in te zien, maar helaas is het niet bij elk medium het geval. Kijk- en luistercijfers zijn bijvoorbeeld slechts een schatting, daarnaast blijft het raden wat mensen in de reclames doen.

Van onze OOH billboard bikes weten we wel data te verzamelen. Zo zien onze fietsen bijvoorbeeld meer dan 3000 locaties per dag en creëren op die manier meer dan 1,7 miljoen contactmomenten.

Bikevertising Billboard bike.jpg

Voeg billboard bikes toe aan jouw campagne

Na het lezen van deze blog ben je helemaal klaar om je crossmediale marketing campagne op te zetten. Kies de kanalen waarmee de doelgroep het beste bereikt wordt, bedenk wanneer je hen wilt bereiken en optimaliseer de contentstrategie aan de hand van verzamelde data.

De billboard bikes van Bikevertising verzamelen continu data die jij kan gebruiken voor het optimaliseren van jouw campagne. Heb je interesse om billboard bikes toe te voegen aan jouw crossmediale marketing campagne? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer