Creatieve vs functionele guerrilla marketing: Welke kies je?

De mogelijkheid om te verrassen is de belangrijkste marketingtool die we hebben, zo stelt Scott Redick in zijn artikel voor de Harvard Business Review. Redick baseert deze uitspraak op een wetenschappelijke studie van Emory & Baylor, waarbij hersenactiviteit gemeten werd bij mensen die op dat moment een positieve verrassing ervoeren. De conclusie van deze studie was dat mensen niet alleen een fijn gevoel overhouden aan een verrassing, maar zelfs hunkeren naar verrassingen.

Guerrilla marketing sluit perfect aan bij deze hunkering. De naam is een afgeleide van guerrilla oorlogsvoering, waarbij een tegenstander met minder middelen en mankracht door middel van creatieve oplossingen de oorlog probeert te winnen. Wat ons betreft is marketing ook oorlog en is het niet altijd degene met het grootste budget die als winnaar het slagveld verlaat.

In de openbare ruimte maken we onderscheid tussen twee vormen van guerrilla marketing: creatieve en functionele toevoegingen. In deze blog onderzoeken we de verschillen, voordelen en nadelen tussen creatieve en functionele guerrilla marketing.

Wat is guerrilla marketing?

Aan de hand van een out of the box marketing stunt proberen merken en bedrijven het publiek te verrassen. Het doel is hierbij niet om enkel te informeren, maar juist om een unieke ervaring te orchestreren waaraan het merk of product verbonden wordt. Gepoogd wordt om nietsvermoedende passanten zo’n bijzondere ervaring te geven, dat zij meteen naar hun smartphone grijpen om het moment te delen met de rest van de wereld.

Guerrilla marketing en social media

De combinatie van een creatieve stunt en de kracht van social media maakt guerrilla marketing interessanter dan ooit. De bijzondere ervaring van het individu wordt door middel van een tweet of post met honderden gedeeld. Van die honderden mensen deelt een percentage de tweedehands ervaring weer met zijn volgers, waardoor een sneeuwbaleffect ontstaat.

Grote impact met een klein budget

Dit huwelijk tussen social media en guerrilla marketing is goed nieuws voor marketeers. Door een explosieve groei is wereldwijd bereik ook binnen handbereik voor kleinere bedrijven, zónder een gigantisch marketingbudget.

plaatje.jpg

Creatieve toevoeging aan de openbare ruimte

In onze ogen is de campagne van Axe, bedacht door Veronique Hermans, een perfect voorbeeld van guerrilla marketing. Deze creatieve toevoeging aan de publieke ruimte, als aanvulling op de televisie campagne, is relatief goedkoop, maar heeft toch een groot bereik gegenereerd via social media.

plaatje.png

Een ander mooi voorbeeld zijn de boekenkasten van IKEA die in 2010 voor één dag op Bondi Beach werden geplaatst. Ter ere van de 30e verjaardag van de Billy boekenkast werden bezoekers getrakteerd op gratis intellectueel vermaak terwijl zij een dagje aan het strand lagen. Een sterke uitvoering om een merk aan een positief gevoel te verbinden.

plaatje 2.jpg

Functionele reclame in de openbare ruimte

Een andere manier van guerrilla marketing, is om een traditionele vorm zo aan te passen dat het een tweede functie krijgt.

IBM heeft hier een slimme campagne van gemaakt. Door slechts een kleine aanpassing kunnen mensen het billboard echt gebruiken. Daarnaast sluit de functionaliteit perfect aan bij de boodschap die ze willen overbrengen.

plaatje 3.png

Bij Bikevertising zetten we ons ook in om functionele reclame aan het straatbeeld toe te voegen. Door een billboard aan een fiets toe te voegen, beweegt de boodschap zich door de hele stad en val je op tussen de honderden stilstaande reclameborden. Kijk eens in ons portfolio voor een indruk van de mogelijke uitwerkingen.

21 februari.jpg

Wat is jouw mening over creatieve en functionele guerrilla marketing? Deel je verhalen met ons in de reacties!

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer