Bolletje

Bolletje en Mediaxplain leggen Bikevertising langs de meetlat!

Het tweede kwartaal van 2017 hebben wij Bolletje in het OOH veld mogen vertegenwoordigen. Het was alweer een tijd geleden dat het merk zichzelf met een buitenreclame uiting heeft laten zien, het nieuwe Bikevertising platform was dan ook de uitgelezen kans om hier verandering in te brengen.

“Bolletje is een oer Hollands merk en wat is er Nederlandser dan de fiets?” Aldus Sándor van Mil, Marketing Manager van Bolletje.

Voor ons was dit de eerste FMCG-campagne waaraan wij hebben mogen bijdragen. Mediaxplain heeft tijdens deze campagne het effect van Bikevertising afgezet tegen de gelijktijdige TV Commercial.

Bolletje testimonial - Sándor van Mil

“Het was heel interessant om samen de eerste FMCG campagne van The Bikevertising Company in de randstad op te zetten. Bolletje is van origine weliswaar geen specifieke outdoor adverteerder, maar wél in voor opvallende uitingsmogelijkheden die in lijn liggen met onze merkwaarden. Een campagne met The Bikevertising Copmpany was daarom een passende vorm van communicatie. Wat is er immers Nederlandser dan een fiets.

De campagne had als belangrijkste doelstelling de propositiebekendheid van het eerste Bolletje product in het ontbijtgranenschap te bevorderen. Aangezien het product bovengemiddeld relevant is voor Randstedelijk Nederland waren de 750 fietsen een welkome aanvulling op de reguliere ATL campagne activiteiten. De secundaire doelstelling was op eigentijdse wijze de boodschap over een positieve start van de dag over te brengen.

Uit onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd door Bolletje en Mediaxplain, blijkt dat de eerste doelstelling duidelijk behaald is. Maar liefst 12% van Nederland heeft de uitingen op de fietsen herkend. Dit lijkt op het eerste gezicht wellicht niet zo'n hoog percentage, maar het onderzoek betreft een voor geheel Nederland representatieve steekproef, terwijl de fietsen alleen in de vier grote steden reden. Ook de secundaire doelstelling is behaald. De boodschapoverdracht scoort op de fietsen zelfs nog iets hoger dan bij de TV commercial die toch al boven benchmark scoorde. Daarnaast krijgt de fietscampagne opvallend hoge scores op aspecten als "relevant" en vooral "past bij mij".

Het nadeel van een relatief nieuw mediatype als "bikevertisen" is dat het gemengde reacties oproept. Waarbij we zelden rechtstreeks kritische geluiden horen over pakweg een TV commercial, is er een behoorlijk aantal kritische reacties binnengekomen via social media en consumentenservice. Het blijkt dat mensen de fiets regelmatig interpreteren als een stilstaand reclameobject, dat bovendien in de weg staat. Als uitgelegd wordt dat het om een fiets gaat die op normale wijze gebruikt wordt dan ontstaat er over het algemeen begrip of zelfs waardering. Er zijn zelfs een aantal mensen geweest die zich aan zijn gaan melden voor zo'n fiets! In het onderzoek uitte zich dit ook in een iets hogere score op irritatie dan bij een gemiddelde TVC. Deze score is echter zeker niet van een dusdanig hoog niveau dat dit een samenwerking in de weg zou moeten staan.

Overigens is het team van The Bikevertising Company een lekker frisse en “entrepreneurige” club waarmee het goed schakelen is. Ze lopen over van enthousiasme en zijn continue bezig om zowel hun product te verbeteren als de ervaring van de adverteerder te vergroten. Dikke aanrader dus!”

Sándor van Mil - Marketing manager Bolletje

Lees meer

Quote | Ralph Atiya van X.Bike: 'Adverteerders betalen tussen de 15 en 25 euro per week voor een fiets'

Geschreven op 09-10-2018

Foto door Roger Cremers Artikel van Quotenet.nl

Van billboards naar deelfietsen: de jongens van het Amsterdamse bedrijf X.Bike gaan zich na Amsterdam de komende maanden vooral focussen op de verdere uitrol in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

‘Gratis fietsen voor studenten en young professionals met een reclamebord erop, dat was in 2016 ons plan. We hebben een fiets ontwikkeld en daarna onze eigen software om die te kunnen koppelen aan een slim slot.’ Best een kostbare exercitie, toch? Ralph Atiya van X.Bike kan het beamen. ‘Ja, maar er stapten twee investeerders in en in februari 2016 is The Bi...

Lees meer

RTL Nieuws | Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

Geschreven op 09-07-2018

Artikel verschenen op RTL Nieuws

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier ...

Lees meer